Alsof de tijd heeft stilgestaan. We hebben nauwelijks gevaren voor familiedagjes uit, plannen genoeg maar steeds weer beperkingen waar we ons aan moeten houden.
Wel is er door enkele schippers incidenteel geoefend en er is flink onderhoud gepleegd.
Een nieuwe jonge zeer gemotiveerde schipper heeft zich gemeld en die is nu met de opleiding bezig om de Zeldenrust te leren begrijpen want het is een wispelturig bootje. Je hebt echt een tijd nodig om de eigenschappen van het bootje te leren kennen en ook gebruiken. De drift en windgevoeligheid moet je leren aanvoelen en soms is dat een erg lastige uitdaging. Maar onze schippers gaan er voor en je kunt je geen mooier speelgoed wensen.
Nu we toch stil liggen is er tijd om de stuurhut opnieuw in de lak te zetten en alle kleine verfschades weg te werken. Dan is het belangrijk onderhoud te doen aan de motor. Deze prachtige oude twee cylinder MWM uit 1958 draait nog altijd als een zonnetje en machinist Wim laat geen gelegenheid voorbij gaan om deze kleine krachtpatser te vertroetelen.
Tegen het eind van het jaar gaan we de Zeldenrust voorbereiden op de winterperiode. Enkele schippers komen bij elkaar om alles voor te bereiden op de komende vorst en dat moet secuur gebeuren willen we geen schade krijgen. Zo waren onlangs schipper/machinist Wim, schipper Geert en nieuweling Martijn samen aan het werk gegaan waarbij Wim veel kennis overdraagt aan de anderen. Iedere schipper moet weten waar hij aan moet denken bij de vaart en het onderhoud van de motor. Waar liggen de reservedelen, waar staat de smeerolie en ga zo maar door. Voor Martijn is het de eerste keer en hij zet nog snel alle wijsheden op papier om nog eens na te lezen.
Wat heel erg belangrijk is dat is de pomp die onder in het bootje staat en waarmee we automatisch het regenwater overboord kunnen zetten. Het is tenslotte een open bootje en wat er aan regenwater binnenkomt moet er ook snel weer uit. Deze pomp heeft een geheel eigen accu voor de stroomvoorziening en een vlotterschakelaar die de pomp in en uit kan schakelen. Alles geheel automatisch als het goed gaat. We hebben de hele installatie onlangs vernieuwd want diverse problemen door slijtage van onderdelen of kortsluiting.
De accu is nu beveiligd tegen te ver leeglopen want dat is een dure grap hebben we al gemerkt. Kijken hoe lang het nu goed gaat dus iedere keer als we aan boord stappen controleren we pomp.
Na afloop koffie en gaat de tent over de eikenhouten stuurhut als bescherming tegen de elementen. Dan heerst er rust op het water.