Motor aanpakken

Terwijl het casco bij Damen Shipyard stevig wordt aangepakt zijn onze vrijwilligers met andere onderdelen bezig. De motor, het hart van een schip wordt nu onder handen genomen. Toen we de motor voor het eerst bekeken en het vliegwiel probeerden te draaien kwamen er allerlei onheilspellende geluiden uit. Dat gaf ons wel te denken maar nadat de eerste onderdelen waren gedemonteerd en we het binnenwerk konden inspecteren bleek dat wat men het ‘draaiend gedeelte’ noemt in zeer goede conditie te verkeren.

mwm-w1Allereerst werd na enig speurwerk een passende startmotor gevonden in Duitsland. Daarmee werd de motor rond gedraaid en we konden een smeeroliedruk van 3 Bar van de meter aflezen. Dat is heel mooi. Geen gekke geluiden meer maar alles draait soepel.

Het hele brandstofsysteem werd gedemonteerd en is voor complete revisie naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht. Dat komt straks weer als nieuw terug.
Volgende probleem bleek de koelwaterpomp. Die is helemaal kaduuk en moet vervangen worden. We zijn nu op zoek naar een nieuwe.

mwm-w2Dan zitten we met een missend onderdeel, het uitlaatspruitsuk. Dat is het eerste deel van de uitlaat wat aan de motor gebouwd zit. Dat is nergens te krijgen en onze deskundigen zullen waarschijnlijk zelf een nieuwe moeten maken.
Kortom, er worden flinke vorderingen gemaakt maar een en ander vereist veel aandacht en deskundigheid.

 

De oude motor oogt nu nog niet maar wij hopen hem binnenkort aan het lopen te krijgen en daarna gaat de verfspuit erop zodat hij weer in zijn originele kleuren kan pronken.