Van de werf komen ook gunstige berichten. Bijgaande foto’s laten de voortgang van het werk aan het casco zien. Door het stralen is de conditie van de staalplaten goed te beoordelen en veel kleine gaatjes worden nu uitgesneden en als een oude broek opgelapt met een mooi nieuw stuk er in.
Dat dichtmaken van al die kleine gaatjes is noodzakelijk omdat er straks óver de oude huid een nieuwe huid wordt gelast. Dan noemen ze ‘een nieuw vlak’ lassen. Maar er mag natuurlijk nooit water tussen deze beide staalplaten komen want gaat alles inwendig roesten. Er moet dus nauwkeurig gewerkt worden. Deze werkmethode maakt het oude casco weer waterdicht en sterk en zo kan hij weer jaren mee.
Ter voorbereiding hebben ze de oude dubbelplaten die vroeger op de huid gelast zijn aan de voorkant als bescherming tegen slijtage bij het afmeren aan de oever er weer vanaf gehaald. zie foto.
Het werk wordt gedaan door de ervaren ijzerwerker Bert die leiding geeft aan twee leerlingen. Zo kan hij via dit restauratieproject zijn vakkennis in de praktijk overdragen aan jongeren die straks een volwaardig beroep uitoefenen in de scheepsbouw.
Hiernaast is duidelijk te zien hoe een en ander in zijn werk gaat. Zit er een gaatje dan wordt daar een vierkant stuk uitgesneden en netjes een nieuw stukje plaatwerk ingelast. Dat is natuurlijk wel wat werk maar noodzakelijk om te zorgen dat er geen water tussen de platen kan lopen.