En verder gaan we weer, terwijl er s avonds geschilderd wordt om de technische mensen niet voor de voeten te lopen worden overdag flinke klussen aangepakt. We hebben weer een mijlpaal bereikt, de aluminium stuurhut onderbouw werd geplaatst en daar past dan weer het prachtige eiken stuurhutje bovenop. De onderbouw is licht en wij proberen zo veel als mogelijk in gewicht te besparen vanwege het nieuwe plaatwerk wat onder de romp is aangebracht.
Het gaat er nu echt op lijken, het zinken dakje is aangebracht en dan volgt de besturing. Dat gaat door middel van kabels die vanaf het haspel in de stuurhut langs de zijden naar het roer lopen.
Op de foto ziet u het stuurhaspel met het stuurwiel. Het eerste stuk is ketting en dan wordt het staalkabel wat door katrollen naar achter loopt. Verder ziet u de keerkoppeling en we zijn nu bezig met de bedieningshandel die aan de rechterkant van de stuurhut komt en waarmee we van voor- naar achteruit gaan schakelen. De motor is helemaal in lijn gesteld, de schroefas zit nu vast aan de keerkoppeling.
Wat een plaatje van een boot zou u zeggen, de reling zit er aan een kant al op, de reddingsboeien hangen op hun plaats alleen de deur van het stuurhutje ontbreekt nog. Dat gaat volgende week gebeuren. Er is voorlopig nog het nodige schilderwerk en we verwachten binnenkort de motorkap. Die is al opgemeten en Kepser Prometaal gaat dat ook weer in aluminium maken.
Nog even wat techniek. Zoals we al eerder schreven is de uitlaat op maat maken een hele klus geweest, maar het zit er helemaal naar wens in. Om het motorgeluid te dempen hebben we moeten zoeken naar een passende uitlaatdemper. Die konden we uiteindelijk vinden bij Spierings Machinehandel in Rijkevoort. De demper moest onder de vloer passen en een haakse aansluiting hebben, moeilijk te vinden maar niet alleen een demper, diverse bijzondere materialen konden we daar vinden, een paradijs voor de techneuten die op zoek zijn naar net dat ene stuk materiaal wat ze nodig hebben. Vanwege de motortrillingen en het uitzetten van metaal vanwege de hitte is er ook een flexibel stuk in de uitlaat geplaatst. Nu nog wat isolatie want de pijp zit wel erg dicht bij de wand van het stuurhutje.
Intussen zijn Douwe en Theo bezig met het aanleggen van de brandstofleidingen. De koperen leidingen lopen goed beschermd in een kunststof pijp van de brandstoftank achterop naar voren naar de motor.
Brandstoffilter is vernieuwd, verse motorolie en dan is het nog een kwestie van alles drie keer goed controleren voor het grote moment, het starten van de motor en het in werking zetten van de schroef. Die mooie blinkende koperen schroef moet straks weer jarenlang zijn werk kunnen doen.
Dan heeft vrijwilliger Jan zich alweer verdienstelijk gemaakt en met veel geduld heeft hij de reddingsboeien aan de wand van de stuurhut bevestigd met door hemzelf op maat gemaakte aluminium beugels. Net als op de oude foto’s hangen nu de boeien klaar voor gebruik in geval van nood. Zo heeft iedereen van ons team zijn taak en wij zijn blij met zoveel kennis en vakmanschap.