Op naar een nieuw jaar…

Het zit er weer bijna op. Voor ons ligt weer een nieuw jaar met hopelijk veel nieuwe en leerzame avonturen. Onze schippers doen hun best om het iedereen naar de zin te maken en we kijken uit naar leuke tochtjes op het water.

En we hebben feest! Jawel, de Zeldenrust is gebouwd in 1947 en dus is het nu een 75 jarig jubileum!  We trekken een mooie fles open natuurlijk en in het voorjaar bij aangename temperaturen halen we schade van de pandemie dik in.

 

Met dank aan onze sponsoren die altijd weer voor ons klaar staan en de “Vrienden van de Zeldenrust” die ons doel, het behoud van het pontje van harte ondersteunen.

Tot volgend jaar!

 

 

De oude Heilige man vaart weer….

Sint naar Heumen

En toen de Covid-19 maar niet voorbij leek te gaan en de kinderen in het hele land ongeduldig werden toen kon er plots toch weer Sinterklaasfeest gehouden worden!  En natuurlijk komt er dan weer de vraag uit Heumen of de Zeldenrust de Sint wil gaan varen.  Leuk, de bemanning heeft lang genoeg duimen gedraaid dus alles gepoetst en de vlaggen omhoog en de Sint kan weer aan boord met zijn trouwe zwarte helpers.

Het was zeldzaam druk en het hele dorp leek uitgelopen, de stemming zat er goed in en dat bij een prachtig mooi najaars zonnetje.  De Sint verdween als snel in de menigte en werd gevolgd door de hele kinderschare naar het dorp gereden.

De bemanning bleef traditioneel nog even hangen in de gezellige kantine en het werd wel wat later toen de Zeldenrust bij een prachtig ondergaand  zonnetje terug naar de haven voer. Schippers Wim en Martijn hebben hun best gedaan.

Sint naar St Agatha

Dan varen we altijd de laatste Sint naar St Agatha.  De dag tevoren heeft de bemanning nog zand staan scheppen om te zorgen dat de steiger voor de Zeldenrust bereikbaar is.

Het is traditioneel altijd erg vroeg en dat is voor de schippers altijd weer een avontuur vanwege plotselinge mistbanken onderweg of gladde dekken vanwege de vorst. In de loop der jaren hebben we alles wel meegemaakt.

Ook deze keer was het erg koud en vooral erg nat en vroeg in de ochtend voeren we de haven uit. In Cuijk zou de Heilige man aan boord stappen voor het laatste stuk naar St Agatha.

Dan varen we in de regen snel door naar de steiger waar de kinderen van de Jenaplanschool al ongeduldig staan te wachten.

 

 

De Sint stapte begeleid door paraplu s van boord en werd hartelijk welkom geheten door de schoolleiding. De kinderen kregen alle aandacht en daarna was het nog wel een stukje lopen naar de school.  Maar daar was het droog en warm.

 

De schippers Wim en Frank nemen afscheid van de Sint met de belofte volgend jaar weer beschikbaar te zijn. De Zeldenrust ligt daar op zijn best aan de steiger te pronken en vaart daarna terug naar de haven waar de winterslaap gaat beginnen.

Foto’s: met dank aan Valuwe TV

Valuwe TV heeft er een mooie videovan gemaakt, te zien op Youtube.

https://youtu.be/Xt_JoDoQVik

Tot volgend jaar maar weer!

 

 

Reparatie stuurwerk

Was een leuke belevenis die tocht naar Oss maar het was de schippers al opgevallen dat het stuurwiel een halve slag doorslipte. Bij thuiskomst heeft machinist Wim eens bekeken wat er aan de hand was en prompt het hele stuurwerkje gedemonteerd.  Daarna alles eens grondig onderzocht en het bleek dat de spie in het stuurwerk geen goede passing had met het stuurwiel. De spie zat niet goed en slipte in zijn sponning.

Dan is er natuurlijk maar één oplossing, alles meenemen naar onze sponsor Hans Geurts constructiebedrijf van “Techniek met Visie”.  Hans heeft ons al vaker op kritieke momenten uit de nood geholpen en binnen een paar dagen lag alles al gerepareerd op ons te wachten.

Er moest wat draaiwerk worden gedaan zodat alles nu wel goed paste en de spie op zijn plek in het stuurwiel lag.  Hij heeft nog wat extra afgedraaid zodat we later altijd nog wat kunnen bijstellen. Bravo, knap werk. Wim heeft vervolgens alles weer gemonteerd en de stuurketting afgesteld zodat we weer veilig kunnen varen.

Net in die tijd waren we bezig met schilderwerk aan de motorkap en het stuurhuis dus tussendoor nam Frank de kans waar om het stuurwiel een grote beurt te geven. Alle oude en verweerde laklagen afgeschrapt, koper gepoetst en daarna een nieuwe laag Benar olie er overheen. Dat ziet er weer uit als een plaatje.

Dat stuurwiel is nog het oorspronkelijke wat nog van de familie  Mulders komt.  Zoon Jaap had dat jaren thuis aan de muur hangen en heeft het vervolgens overgedragen aan de Zeldenrust waar hij nu al jaren zelf een van de zeer gewaardeerde schippers is.

Een varend monument heeft goede zorg nodig en dat gaat het beste door het bootje ook te gebruiken.  Niet voor niets heet het in dat wereldje ‘behoud door gebruik” want verstoffen in een museum is daarvoor niet de beste plek.

 

Zeldenrust op avontuur

Het was een erg hete dag die vrijdag 17 juni toen de schippers Geert en Martijn uit de haven vertrokken voor een grote reis naar de haven van Oss. We waren ingehuurd door de organisatie van de Osse Triathlon waarvoor wij voor het natte deel assistentie gingen verlenen.
De Zeldenrust is bij uitstek geschikt voor dat soort werk vanwege zijn grote werkdek en stabiliteit.Vanwege een stremming van sluis Weurt moesten de grote schepen omvaren via de Maas en lagen bij sluis Grave al meerdere schuttingen te wachten. Dat duurde voor onze schippers ruim twee uur. We hadden gerekend op een reis van 4 uren en het werden er liefst zes! In de brandende zon.

Na een mooie tocht langs aantrekkelijke plaatsen langs de rivier werd  even voorbij Maasbommel het kanaal naar Oss ingevaren. Daar wachtte Frank al bij de sluis en de brug die geopend zou worden. Dat gaf natuurlijk weer de nodige verwarring als gebruikelijk maar een belletje naar de Osse havenmeester loste het probleem snel op.

In de haven van Oss, Frank, Martijn en Geert

In de namiddag in de haven helemaal achterin in het kanaal aangekomen werd de Zeldenrust met de kop in de oever afgemeerd, alles veilig en de auto bracht de bemanning weer naar huis.

Zaterdag, de dag van de Triathlon begonnen Frank, Geert en René met het laden van de diverse boeien en emmers beton als anker waarmee we volgens een kaart de baan voor de zwemmers moesten uitleggen. En dan bewijst de Zeldenrust zijn dienst weer en volgeladen met nog krap ruimte voor ons gaan we op de baan aan de slag. De rubberboot is er ook bij en René is een expert die daar wel raad mee weet. Vanaf de Zeldenrust worden de boeien overboord gezet en later met de rubberboot nog hier en daar wat uitgelijnd zodat alles netjes volgens de kaart op zijn plek lag.

René zoekt een plekje tussen de boeien.

 

De rest van de dag waren we standby en af en toe met de pers aan boord een goed plekje voor foto’s opzoeken. Na afloop alles weer opruimen en ons pontje weer in de oever afmeren, klaar voor de terugtocht de volgende dag. Die reis duude aanzienlijk minder lang want sluis Grave schutte vlot en Jaap en Camiel legden al na 4 vaaruren de Zeldenrust weer thuis aan het ponton. Het was voor de schippers een leuk avontuur en de verste reis de we ooit met het pontje gemaakt hebben. Technisch is alles goed verlopen en onze trouwe MWM heeft zonder mankeren heel wat uren gedraaid. Op naar de herhaling…

En dan is het een leuke verrassing wanneer de Zeldenrust de voorpagina haalt !

 

Kerkenpad-evenement 2022

Het was een fantastisch evenement waar de Zeldenrust weer kon varen en heel veel wandelaars en fietsers overzette.  Op de zonnige Hemelvaartsdag werd een record bijgeschreven want nog nooit hadden wij op één dag zoveel passagiers aan boord.

Er was veel belangstelling voor de Zeldenrust en de geschiedenis van dit prachtige voetveer. Diverse mensen kwamen met hun eigen verhaal over vroeger toen ze zelf door Gerrit de   veerman  werden overgezet voor school of werk of bij hun vader aan de hand mee mochten varen.

De schippers zagen van alles langskomen op de boot, van kinderwagens tot rollaters,  maar nu voor de eerste keer een echte motorfiets. De eigenaar en schipper Wim poseren even voor een plaatje.

Niet alleen werden er veel foto’s gemaakt, hieronder een video van  TV  de Valuwe.

https://www.youtube.com/watch?v=0IBDujNiVTc&t=10s

Kortom, het zijn prachtige dagen geworden met diverse activiteiten en heel veel mensen die na de moeilijke tijd weer eens konden genieten.

 

 

Kerkenpad 2022

Eindelijk kunnen we weer los. Na twee jaar stilstand starten we het seizoen en gaan voor de organisatie Kerkenpad 2022  tijdens het Hemelvaart weekend weer vier dagen overzetten tussen de steiger aan de Veerstraat in St Agatha en het Middelaarhuis in Middelaar.

Fiets-wandeltocht Kerkenpad Zeldenrust viert eerste lustrum 

In het Hemelvaartweekend 26 t/m 29 mei is er weer de fiets-wandeltocht Kerkenpad Zeldenrust. Het bijzondere van deze tocht (ca. 20 kilometer) is dat Sint Agatha en Middelaar met elkaar verbonden worden door een vaartochtje over de Maas met het bekende pontje de Zeldenrust. De route kan in twee richtingen gereden worden tussen 11.00 en 17.00 uur. 

 Oversteek en startplaatsen 

Oversteekplaatsen / startplaatsen: in de Veerstraat in Sint Agatha of in Middelaar bij de veerstoep aan de Huissestraat, kruising Neerveldstraat, knooppunt 44. 

Kunstwerken

In Middelaar is de kerk op Hemelvaartsdag en op zondag 29 mei van 11.00 tot 17.00 uur open. Er wordt doorlopend een korte presentatie gegeven over de evacuatie van de inwoners van Middelaar in 1944. Daarbij zijn onder meer bijzondere foto’s te zien van het interieur van de vooroorlogse kerk.

Na de oorlog lag de kerk in puin, alleen enkele oude beelden konden nog gered worden. Deze beelden zijn, samen met de klok uit 1533, de reden dat de Middelaarse kerk een rijksmonument is. In de kerk zelf zijn nog meer kunstwerken te zien, zoals het kruisbeeld dat gemaakt is door kunstenaar Piet Killaars. Hij maakte ook het corpus van Christus van het kruisbeeld aan de Witteweg.

Na de oorlog maakte kunstenaar Koos van der Horst allerlei kunstwerken om de kerk weer ‘aan te kleden’. Hij schilderde onder andere de drieluiken van het Maria- en Jozef-altaar, de schilderijen van de kruisweg en het icoon van Jezus. Ook het beeld van Antonius van Padua in het portaal is van zijn hand. In een folder wordt uitleg gegeven over alle bezienswaardigheden.

Muziek aan de Maas

Tijdens de vier dagen van Kerkenpad-Zeldenrust is het terras van het Middelaer Huys elke dag geopend. Muziek is er ook: op Hemelvaartsdag 26 mei speelt van 10.45 tot 11.45 uur Muziekvereniging Middelaar (voormalig Fanfare St. Caecilia) en van 12.00 tot 12.30 uur het Jeugdorkest. Orkest Divers is tussen 13.00 en 13.45 uur te beluisteren.

Op zondag 29 mei speelt ZAO bij het Middelaer Huys. Het Zeelands Amusements Orkest bestaat bijna twintig jaar en is voortgekomen uit Muziekvereniging Zeelandia uit het dorp Zeeland. In het begin bestond het vooral uit Zeelandse leden. Inmiddels heeft het orkest ook een aantal leden uit de regio. Het repertoire bevat muziek van allerlei genres en is dus geschikt voor een breed publiek. Het orkest is blij zich nu ook eens over de Maas te kunnen laten horen. Dat gebeurt op zondagmiddag bij de aanlegplaats van het pontje aan de Limburgse kant van de Maas, tussen 13.00 en 16.00 uur.

De activiteiten in andere plaatsen:

  • De Kerkelijke Fanfare Heilige Agatha speelt op zondag 29 mei een serie inspirerende nummers. Plaats: bij de veerstoep in Sint Agatha. Zo begeleiden zij tussen 11.00 en 12.00 uur de wandelaars en fietsers die de route van het Kerkenpad gaan.
  • Het museum en de Sint Martinus Kerk in Cuijk zijn beiden van 26 t/m 29 mei geopend vanaf 13.00 uur
  • De Beeldentuin en Heemtuin in Cuijk zijn altijd open
  • De molen ‘Jan van Cuijk’ is op donderdag 26 mei open van 12.00 tot 17.00 uur
  • De kerk in Katwijk is op donderdag 26 mei en zondag 29 mei open van 12.00 tot 17.00 uur
  • De grot bij de kerk van Katwijk is altijd toegankelijk
  • Café van Kempen, ‘de huiskamer van Katwijk’, is alle vier de dagen geopend vanaf 12.00 uur.

De route, inclusief vaartocht met de Zeldenrust, kost € 2,50 (kinderen tot 12 jaar gratis).

De kaartjes kunnen worden gekocht aan de veerstoep in Sint Agatha en bij het Middelaer Huys aan de Huissestraat 3.

Op naar een nieuw jaar!

Ondanks de huidige beperkingen hopen wij op een goed jaar. Het is nog even geduld hebben maar de vooruitzichten voor komende zomer zien er goed uit. Er moet wel flink gewerkt worden aan de steiger in St Agatha want door de hoge waters is alles verzand.  Wij bekijken op dit moment wat de beste oplossing zal zijn om dit probleem aan te pakken.

Nieuwjaarswens Stichting Voetveer Zeldenrust

Lockdown en Jaarwisseling

Alsof de tijd heeft stilgestaan. We hebben nauwelijks gevaren voor familiedagjes uit, plannen genoeg maar steeds weer beperkingen waar we ons aan moeten houden.
Wel is er door enkele schippers incidenteel geoefend en er is flink onderhoud gepleegd.

Een nieuwe jonge zeer gemotiveerde schipper heeft zich gemeld en die is nu met de opleiding bezig om de Zeldenrust te leren begrijpen want het is een wispelturig bootje. Je hebt echt een tijd nodig om de eigenschappen van het bootje te leren kennen en ook gebruiken. De drift en windgevoeligheid moet je leren aanvoelen en soms is dat een erg lastige uitdaging. Maar onze schippers gaan er voor en je kunt je geen mooier speelgoed wensen.

 

Schippers krijgen les van machinist Wim

Schippers krijgen les van machinist Wim

Nu we toch stil liggen is er tijd om de stuurhut opnieuw in de lak te zetten en alle kleine verfschades weg te werken. Dan is het belangrijk onderhoud te doen aan de motor. Deze prachtige oude twee cylinder MWM uit 1958 draait nog altijd als een zonnetje en machinist Wim laat geen gelegenheid voorbij gaan om deze kleine krachtpatser te vertroetelen.

Tegen het eind van het jaar gaan we de Zeldenrust voorbereiden op de winterperiode. Enkele schippers komen bij elkaar om alles voor te bereiden op de komende vorst en dat moet secuur gebeuren willen we geen schade krijgen. Zo waren onlangs schipper/machinist Wim, schipper Geert en nieuweling Martijn samen aan het werk gegaan waarbij Wim veel kennis overdraagt aan de anderen. Iedere schipper moet weten waar hij aan moet denken bij de vaart en het onderhoud van de motor. Waar liggen de reservedelen, waar staat de smeerolie en ga zo maar door. Voor Martijn is het de eerste keer en hij zet nog snel alle wijsheden op papier om nog eens na te lezen.

Wat heel erg belangrijk is dat is de pomp die onder in het bootje staat en waarmee we automatisch het regenwater overboord kunnen zetten. Het is tenslotte een open bootje en wat er aan regenwater binnenkomt moet er ook snel weer uit. Deze pomp heeft een geheel eigen accu voor de stroomvoorziening en een vlotterschakelaar die de pomp in en uit kan schakelen. Alles geheel automatisch als het goed gaat. We hebben de hele installatie onlangs vernieuwd want diverse problemen door slijtage van onderdelen of kortsluiting.
De accu is nu beveiligd tegen te ver leeglopen want dat is een dure grap hebben we al gemerkt. Kijken hoe lang het nu goed gaat dus iedere keer als we aan boord stappen controleren we pomp.

Na afloop koffie en gaat de tent over de eikenhouten stuurhut als bescherming tegen de elementen. Dan heerst er rust op het water.

Steiger verlengen

Nu we toch met onderhoud bezig zijn in deze crisistijd pakken we tegelijk meteen de steiger in St Agatha aan. Die heeft veel geleden van het hoge water en door het wegspoelen van de oever is het nu zo ondiep dat er slechts een badeendje kan varen.

Nu hadden we de vergunningen al bijna een jaar op zak en nu de omstandigheden gunstig zijn en er mankracht is gaan we aan de slag.

Op de foto hiernaast is duidelijk te zien dat de rivier wispelturig is, zomers te droog en s winters te nat. De nieuwe palen voor de uitbreiding staan al geduldig te wachten dus nu het water weer gezakt is gaan de handen uit de mouwen.

 

Eerst al het benodigde  hardhout op maat gezaagd en dan puzzelen we alles in elkaar. Hier is vrijwilliger Hans bezig met passen en meten om de vloer van de steiger netjes in elkaar te krijgen.

Alles zit met sterke bouten vast dus het moet lang meegaan zonder veel onderhoud.

En dan is daar dan eindelijk het moment dat we even rustig achterover leunen en genieten van ons werk. Dit ziet er keurig uit en in gedachten zien we de Zeldenrust al met zijn kop tegen de steiger liggen.

Maar we zijn er helaas nog niet. Door het hoge water is er veel slib en stenen weggespoeld en we moeten de aanlegplaats nu eerst weer op diepte gaan brengen. Dat doen we op onze vertrouwde manier en spoelen met het schroefwater van de Zeldenrust en tegelijk de bodem aanharkend het zand weg zodat we weer een kuiltje krijgen waarin we kunnen drijven.

We hebben nog de tijd en wat werkzaamheden betreft liggen we goed op schema.

foto’s  F Jansen