De Brabantse Dorpenderby is al flink op weg en er wordt hard gewerkt aan de diverse activiteiten rond deze dorpenwedstrijd. Inmiddels is een groot spandoek opgehangen om de aandacht te vragen voor deze unieke wedstrijd en wij hopen natuurlijk dat u op ons gaat stemmen! Voor verdere berichtgeving kunt u kijken op Finalist St Agatha
De monteurs op de video
We hebben het dan natuurlijk over de motorploeg. Allemaal zeer kundige werktuigkundigen en monteurs die zich over de motor hebben ontfermd en dat oude beestje weer in een puike conditie hebben gebracht. Mannen met veel ervaring in de dieseltechniek en nog meer enthousiastme om alles perfect aan het draaien te krijgen. Vorige week kwam de film- en geluidsploeg langs om in het kader van de Dorpendrby opnames te maken van de draaiende motor. Op onderstaande foto zien we mannen druk bezig. Links staat natuurlijk eerst Gérard onze penningmeester en die weet niks van techniek maar wel van de centen. Dan Douwe, Toon op de rug gezien en rechts Theo. Alles speelt zich af in de grote schuur beschikbaar gesteld door Toon, de man die behalve een begenadigd monteur ook een zeer creatieve kunstenaar is en een aantal zeer excentrieke fietsen heeft gebouwd die op afspraak te bezichtigen zijn.
Op de binnenplaats sjouwen de geluids- en videomensen met hun apparatuur terwijl in de schuur alles in gereedheid wordt gebracht voor de opnamen.
Stuurhut monteren
En dan zijn de leerlingen van de opleiding Bouwmensen zover dat de nieuwe stuurhut in elkaar kan worden gezet in een proefopstelling. Er is gekozen voor Slavonisch eikenhout met nagenoeg geen knoesten. Geen goedkope oplossing maar zoals onze sponsors al begrepen hebben willen we de restauratie van de Zeldenrust op de beste manier doen zodat het behoud voor vele jaren is veilig gesteld. Op de foto ziet u de leerlingen aan het passen en meten, alleen de hoogte van de deur is nog onbekend. Dat weten we pas wanneer de motor is ingebouwd en de kast daar omheen sluit aan aan de stuurhut onderkant die we nieuw moeten namaken.
Intussen zijn we ook druk aan het verzamelen want we hebben veel onderdelen nodig voor de verdere uitrusting. Er is al hang- en sluitwerk, navigatieverlichting en zelfs goedgekeurde reddingsboeien. Dave Aben heeft de naam ons pontje op de reddingsboeien gezet en de verplichte reflecterende strepen aangebracht. Hiernaast een plaatje van de boei met naam.
Nog een plaatje van de proefopstelling van de stuurhut met de reddingsboei erbij. Op het dak van de stuurhut komt straks een klapbaar mastje waar het toplicht in komt. Dat mastje is inmiddels ook al klaar, gemaakt door Wilco.
voortgang week 26
Er wordt erg hard gewerkt door de jongens van de bedrijfsschool bij Damen. Het project Zeldenrust groeit verder richting voltooing en met ‘groeien’ bedoelen we dat ook letterlijk. Om aan de moderne eisen voor veiligheid te voldoen wordt nu op advies van de verzekering het vrijboord met 10 cm verhoogd. Mede om het extra gewicht van de nieuwe beplating te compenseren. Hieronder een overzichtsfoto van de aanpak.
Op de hele bovenrand, ze noemen dat in de scheepvaart ‘het potdeksel’, daar komt een stuk bovenop. Dat betekent dat het varen tussen moderne snelle schepen met hoge golfslag veiliger wordt.
Hiernaast een detail van het werk. U ziet dat het nieuwe stuk met speciale klemmen en steunen op zijn plaats wordt gehouden voordat de lassers de hele rand aflassen. Er zit een ronding in en een zeeg en het nieuwe stuk moet perfect passen in de mooie lijn van het casco.
De verhoging loopt helemaal door tot de achterkant dus het achterdek is ook omhoog gekomen. Op de foto is te zien dat het eerste plaatwerk als staat, later gaan de deurtjes er weer in gemaakt worden met het originele hang- en sluitwerk. Het brandstoftankje is nagekeken en heeft nieuwe vulopening en ontluchting gekregen, de schijven van de katrollen voor de besturing zijn vernieuwd en het roerblad met lagers is vervangen. Hieronder een foto van het nieuwe achterdek in wording.
Maar terwijl de werf druk bezig is met het casco is de technische ploeg aan de motor aan het werk. Nu die goed draait zijn we op zoek naar een passende keerkoppeling en een aanbouwhuis waarmee we deze aan de motor kunnen aanbouwen tot een geheel. U leest komende weken wel hoe we dat probleem hebben aangepakt.
Uw foto op de website
Aan al onze trouwe lezers en volgers doen wij bij deze een oproep. Wij zijn dringend op zoek naar foto’s en verhalen uit de tijd van het voetveer. Heeft u op zolder of in een album nog ergens een mooie foto de Zeldenrust en uzelf of uw familie? Laat het ons weten, wij komen langs en maken een digitale kopie van uw foto voor publicatie hier. U bent uw foto niet kwijt, wij maken alleen een kopie.
Kijk eens hier boven in de menubalk onder de knop ‘Geschiedenis’ , zodra u de muis daar op zet ziet u een nieuwe knop verschijnen met de tekst ‘Uw foto’s’. Klik hierop en u ziet de ingezonden plaatjes met voor zover bekend het verhaal erbij.
Als voorbeeld hieronder een plaatje uit 1984 van een actie bij hoogwater. Personen worden naar de vaste wal gebracht en een grote melkcontainer vervoert verse melk van een boerderij naar de melkfabriek.
Jan Mulders overleden
Toch nog eerder dan gedacht is Jan Mulders van ons heengegaan. Hij is de laatste van de drie broers van ‘de Kop;’ , eerder namen we afscheid van Jaap en Gerrit. Het is erg jammer dat Jan niet meer heeft mogen meemaken dat zijn ‘Zeldenrust het bootje waar hij zoveel jaren mee heeft mogen varen opnieuw te water wordt gelaten en een nieuwe toekomt tegemoet gaat.
Wij wensen Jan een goede vaart toe en dat hij zijn anker maar in veilig water kan laten vallen.
Zeldenrust weer rechtop
Alweer een grote stap voorwaarts. Het casco van ons pontje is rechtop gezet nadat de werkzaamheden aan het vlak gereed waren.
Hieronder een plaatje van de jongens die nu in de romp aan het werk zijn.
En wat direct opvalt zijn de prachtige vloeiende lijnen van het ontwerp. Zelden hebben wij zo’n mooie rompvorm gezien. Alle lijnen zijn vloeiend gebogen er zit geen recht lijntje in. Dat bewijst maar weer dat ze vroeger echt mooie scheepjes konden bouwen, puur hollands na-oorlogs vakmanschap.
Er gaat iets veranderen, dat moet in verband met de veilgheid en nieuwe regelgeving, door het toegevoegde gewicht van de staalplaten zal de romp wat dieper gaan liggen. Daarom is besloten om een verhoging van 10 cm toe te passen zodat het zogenaamde ‘vrijboord’ wat hoger wordt. Simpel gezegd ligt de boordrand dan wat verder boven water.
Dan zijn de leerlingen bezig met het achterdekje. Dat was erg slecht en wordt nu vervangen. De brandstoftank wordt daar weer onder gehnagen maar nu met een vulopening die aan de huidige milieueisen voldoet. Bij het vullen mag geen diselbrandstof in het buitenwater terecht komen dus…
Het bovenstaande plaatje lijkt op een grote chaos maar wie even doorkijkt ziet in het midden de hennegatskoker van de roeras. Alle delen de besturing gaan daar weer op gemonteerd worden. De brandstoftank krijgt daar ook weer zijn plaatsje.
in finale Brabantse Dorpenderby
René Bastiaanse coach St. Agatha in Dorpen Derby
Oisterwijk, 30 mei 2015 – Museumdirecteur, rijksarchivaris van Brabant, directeur van het Brabants Historisch Informatie Centrum, presentator van het voormalige tv-programma De Wandeling : René Bastiaanse, de coach van St. Agatha in de Brabantse Dorpen Derby is een veelzijdig man. “We zijn hartstikke blij met hem. Hij is heel inspirerend, heeft goede ideeën en geeft ons nu al goede tips”, zo liet het team van ‘Het voetveer verbindt (ons weer)’ weten. Ook René is enthousiast: “Ik ben trots dat ik mee mag doen. Dit is een kleine gemeenschap, iedereen doet mee, jong en oud. Dit is een potentiële winnaar, let maar op”, aldus een enthousiaste coach.
Onlangs hebben twee enthousiastelingen het voetveer “Zeldenrust”, dat van 1947 tot 1968 over de Maas voer tussen Sint Agatha en Middelaar, teruggevonden. Ze zijn gestart met de restauratie ervan. De dorpsraad wil graag het voetveer weer terug in de vaart brengen en daarmee letterlijk en figuurlijk verbindingen tot stand brengen. Letterlijk door weer te gaan varen tussen Sint Agatha (Brabant) en Middelaar (Limburg). Figuurlijk door de geschiedenis van het voetveer op te halen en op te tekenen in een boek, het voetveer in te zetten voor bijzondere gelegenheden en veel activiteiten te organiseren die betrekking hebben op (de geschiedenis van) het pontje.
Kick-Off
Dat Bastiaanse de coach van St. Agatha wordt, werd zaterdag door de provincie bekend gemaakt in een spetterende kick-off van de Brabantse leefbaarheidswedstrijd in het KVL-complex in Oisterwijk. De negen Brabantse coaches zijn, naast René, Simone Kramer (Ravenstein), Heleen Moors (Nispen), Rocco Verdult (Heeze), Joost Heijthuijsen (Den Hout), Gerard Korthout (Gilze), Bijke Aarts (Heeswijk-Dinther), Meggy Althuizen (Sterksel) en Cor van de Griendt (Stevensbeek).
Netwerk
De komende maanden, tot de finale op 12 december 2015, kunnen de negen finalisten bij hun coach terecht voor raad, tips, motivatie en natuurlijk schakelen zij ook hun grote netwerk in voor de projecten in de Dorpen Derby, zo hebben ze hun teams toegezegd. Vanaf half september worden de inspanningen van de teams getoond in een reeks programma’s op Omroep Brabant.
Enthousiasme
Alle coaches zijn blij met het project waar ze op basis van hun expertise aan zijn gekoppeld. “Wat ze inbrengen, is een hoop enthousiasme, en genoeg kennis om de projecten een stapje verder te brengen”, stelde Henri Swinkels, gedeputeerde Leefbaarheid en Cultuur van de provincie Noord-Brabant en voorzitter van de jury.
Meer over de Brabantse Dorpen Derby, de negen finalisten en hun coaches, is te lezen op Brabantse Dorpenderby
schroef en roer
En verder gaan de werkzaamheden op de werf van Damen. De leerlingen doen hun best en het nieuwe plaatwerk wordt met grote vakkenis op maat gemaakt, geplaatst en afgelast. Het gaat nu echt opschieten en alles wat ook maar enige twijfel geeft gaat aangepakt worden.
Zo is inmiddels de schroef verwijderd en naar Jooren Dordrecht gebracht zodat we nu weten wat voor keekoppeling er achter de motor heeft gezeten. Maar het roer geeft ook te denken en de deskundigen van de weef willen dat ook gaan vernieuwen en aanpassen zodat de bestuurbaarheid van ons pontje beter gaat worden.
Dat is ook nodig want wij werken aan een schipperspool van tien vrijwillige schippers die straks bij toerbeurt op afroep met de Zeldenrust gaan varen.
Dat betekent dat iedereen makkelijk met het bootje moet kunnen omgaan en na wat inwerken zal iedere vrijwillige schipper de kuren en mogelijkheden van het bootje onder de knie hebben.
Op de foto s is te zien dat de schroef rechtsdraaiend is, we weten inmiddels de diameter en de spoed en we zien het oude simpele roerblad. Dat kan allemaal veel beter en er komt een nieuw model roerblad achter, ook de diverse onderdelen binnen zoals de hennegatskoker ( buis waardoor roeras loopt ) en lagerwerk gaat onder de loep. Het oplettende oog van een leerling zag nog een klein gaatje in een vetleiding van de schroefas dus dat wordt ook meteen vervangen.
Van de leiding horen we dat het casco binnenkort omgedraaid gaat worden en dan gaan we de binnenkant eens bekijken, er staat nog veel te gebeuren.
Aktie AH geslaagd!
Dankzij Albert Heijn en haar klanten is de Stichting Voetveer Zeldenrust weer een stukje verder geholpen met de restauratie van het voetveer.
Op zaterdag 25 april 2015 kreeg het bestuur uit handen van de manager van AH mevrouw Mariet Poelen-Bakker een cheque overhandigd met het mooie bedrag van € 533,95
Dit is de opbrengst van statiegeldbonnetjes die de klanten aan een goed doel, dit keer dus de Zeldenrust, kunnen schenken.
Zo komt langzaam het uiteindelijke doel, een varende Zeldenrust, steeds dichterbij. Het hele restauratieproject is te volgen op de website www.vv-zeldenrust.nl
Op de foto van L.naar R. Frank Jansen, Gérard Heijsterman, Mariet Poelen-Bakker en Frans Bus