Motor aanpakken

Terwijl het casco bij Damen Shipyard stevig wordt aangepakt zijn onze vrijwilligers met andere onderdelen bezig. De motor, het hart van een schip wordt nu onder handen genomen. Toen we de motor voor het eerst bekeken en het vliegwiel probeerden te draaien kwamen er allerlei onheilspellende geluiden uit. Dat gaf ons wel te denken maar nadat de eerste onderdelen waren gedemonteerd en we het binnenwerk konden inspecteren bleek dat wat men het ‘draaiend gedeelte’ noemt in zeer goede conditie te verkeren.

mwm-w1Allereerst werd na enig speurwerk een passende startmotor gevonden in Duitsland. Daarmee werd de motor rond gedraaid en we konden een smeeroliedruk van 3 Bar van de meter aflezen. Dat is heel mooi. Geen gekke geluiden meer maar alles draait soepel.

Het hele brandstofsysteem werd gedemonteerd en is voor complete revisie naar een gespecialiseerd bedrijf gebracht. Dat komt straks weer als nieuw terug.
Volgende probleem bleek de koelwaterpomp. Die is helemaal kaduuk en moet vervangen worden. We zijn nu op zoek naar een nieuwe.

mwm-w2Dan zitten we met een missend onderdeel, het uitlaatspruitsuk. Dat is het eerste deel van de uitlaat wat aan de motor gebouwd zit. Dat is nergens te krijgen en onze deskundigen zullen waarschijnlijk zelf een nieuwe moeten maken.
Kortom, er worden flinke vorderingen gemaakt maar een en ander vereist veel aandacht en deskundigheid.

 

De oude motor oogt nu nog niet maar wij hopen hem binnenkort aan het lopen te krijgen en daarna gaat de verfspuit erop zodat hij weer in zijn originele kleuren kan pronken.

 

 

Zeldenrust na 68 jaar weer bij Damen

gorkum01Voetveer Zeldenrust na 68 jaar weer terug bij  zijn maker, Scheepswerf DAMEN
Zaterdagmorgen vroeg gingen de vrijwilligers van de Stichting Voetveer Zeldenrust met Joosten Speciaaltransport op weg naar Rotterdam.
Daar lag het casco van de Zeldenrust gestraald en met een beschermlaag klaar om naar de werf te gaan voor de uiteindelijke reparatie.
gorkum02

Om 12 uur werden ze op de scheepswerf DAMEN in Gorinchem opgewacht door een medewerker van Damen, die met zijn kraan het casco van de trailer tilde. Na 68 jaar was het voetveer dus voor het eerst weer terug bij het bedrijf wat haar gebouwd heeft.
Hier in een grote bouwloods waar nu de meest moderne zeeschepen gebouwd worden lijkt ons pontje een absoluut mini-bootje. Damen Shipyards is nu een enorm wereldconcern maar het is allemaal na de oorlog begonnen met dit kleine pontje. Vandaar het historisch belang om haar te behouden.

gorkum04Tijdens het takelen hangt het casco hoog boven ons hoofd en konden wij ook de binnenkant inspecteren en dat ziet er goed uit. Er is nog werk genoeg te doen, de schroefas en schroef vragen ook nog hun aandacht en het roerblad zal ook  een opknapbeurt nodig hebben.

Hier gaan de deskundige scheepsbouwers na een grondige inventarisatie het casco goed repareren zodat de Zeldenrust een nieuwe toekomst tegemoet kan gaan. In de tussentijd zijn andere vrijwilligers begonnen om de motor op te knappen. Wij zullen daar op deze website regelmatig over berichten.

Samen met Shipyard Damen en vele vrijwilligers en sponsoren wil de Stichting Voetveer Zeldenrust de veerboot weer compleet restaureren.
Wilt u ook een steentje bijdragen voor de restauratie, bel dan de voorzitter Frans Bus         tel. 06 2500 2978

 

Zeldenrust naar Rotterdam

Alweer een flinke stap gezet toen het casco van de Zeldenrust op transport ging naar Rotterdam. Na het verheugende bericht tijdens de opening van de tentoonstelling bij Damen Shipyards dat de familie Damen het uit Historisch Perspectief ook belangrijk vindt dat ons pontje weer gaat varen heeft het stichtingsbestuur de reparatieovereenkomst getekend. Nu kunnen de restauratiewerkzaamheden aan het casco een aanvang vinden op een vakkundige manier door de leerlingen van de bedrijfsschool.

zeldenrustAfgelopen vrijdagochtend waren we druk in de weer om het transport te regelen. In afwachting van de speciale vrachtwagen had voorzitter Frans Bus een interview met de regioTV bij de school van Bouwmensen waar het casco al die tijd gelegen heeft.
Er was al een flink begin gemaakt met de laswerkzaamheden en toen bekend werd dat het casco naar Damen zou gaan zijn we alle onderdelen in de romp die bij het straalwerk in de weg zouden zitten gaan verwijderen.  Het casco gaat eerst naar straalbedrijf RZB helemaal in het verre Rotterdam. Roest en resten verf en vuil worden rigoreus verwijderd en er zullen vast wel de nodige slechte plekken in de staalplaat van de romp tevoorschijn komen.

transport_02 transport_03

Het casco werd opgepakt met een grote heftruck die door  de firma RUWI ter beschikking was gesteld.
De grote vrachtwagen van de firma Joosten Speciaaltransporten was op tijd en met veel handigheid werd het casco op de wagen geplaatst. Daarna goed vastbinden voor de lange reis naar Rotterdam.

 transport_06transport_07

In dit straalbedrijf ziet u de Zeldenrust in de takels hangen. Op zijn kop is erg gemakkelijk “want dan hoef ik na het stralen de binnenkant niet te stofzuigen” zei de man.
In een van de straalcabines zal met hogedruk lucht en een speciaal mengsel van oa glas en slak pareltjes het hele casco, zowel binnen als buiten warden gestraald. Daarna spuit de straler er een laag primer op ter conservering.

transport_08Wij halen vervolgens het casco weer op en brengen het dan naar de werf van Damen in Gorinchem waar met veel vakmanschap bekeken gaat worden wat er precies moet gebeuren om de Zeldenrust in perfecte conditie te krijgen voor een nieuw leven.

Zeldenrust op expositie Scheepswerf Damen

uitnodiging-web
Via deze website werden wij gevraagd om medewerking te verlenen aan een expositie bij de firma Damen Shipyards, een expositie die betrekking heeft op het “Openbaar Vervoer over Water”.
Met andere woorden, kleine en grote veerponten zoals die door de firma Damen over heel de wereld worden geleverd. Ben je nou in Hongkong, Singapoore of ergens in Portugal, het zou best kunnen dat je dan een oversteek maakt op een door Damen gebouwde veerboot.
De expositie werd geopend op vrijdagmiddag de 24e oktober in het directiekantoor te Gorinchem.

damen2-webWij van de Stichting Voetveer Zeldenrust waren daar aanwezig samen met twee wethouders van de gemeente Cuijk, te weten Jos Nielen en Gerard Stoffels. Op de foto’s ziet u Kommer Damen in gesprek met de wethouders en Frans Bus en Gérard Heijsterman namens de Stichting Voetveer Zeldenrust.

 

damen3-webDe ontvangst van de vele bijzondere gasten was indrukwekkend, de speech van Kommer Damen, de grote man achter het wereldconcern was buitengewoon. Het blijkt dat ondanks de moeilijke markt Damen toekomst ziet in de bouw en levering van veerboten want overal zijn rivieren en zeearmen en overal willen mensen naar de overkant.

 

Maar het bijzondere was het verhaal van zijn jeugd en de vele zomers die hij als kind na de kommerdamen1-weboorlog doorbracht op boerderij “de Kop” op die hoge terp aan de Maas in Middelaar, het werk op de boerderij en de tochtjes op het veerbootje met “Ome Gerrit” naar St Agatha.
Hij noemt die plek dan ook “misschien wel het mooiste plekje van Nederland”. Hij sprak over de bijzondere band met de fam. Mulders die hier ook goed vertegenwoordigd is en dat het pontje Zeldenrust als eerste voetveer wat het bedrijf na de oorlog gebouwd heeft hun bijzondere belangstelling geniet.

Dan vervolgt hij zijn speech en voordat hij het woord geeft aan de voorzitter van het Landelijk Veren Platform, de heer Johan Hania, heeft hij nog een mededeling. Hij richt zich tot ons groepje uit Cuijk en zegt vervolgens dat de familie Damen heeft besloten “het pontje te adopteren en het casco in de Damen bedrijfsschool te laten opknappen”. En daarvoor heeft de familie ook contact gezocht met enkele sponsors die ook hun medewerking toezegden.
Wat een fantastisch nieuws is dat voor ons en ons dorp! Wij hadden gehoopt op “een steuntje in de rug” maar dit overtreft al onze verwachtingen. Nu kunnen we onze energie wijden aan de andere onderdelen van het restauratieplan.

johan.hania-webVervolgens neemt Johan Hania het woord, hij is tevens bedrijfsleider van het Gorinchemse veer en vertelt over zijn Veren PLatform, de politiek en financiering van de veren, het openbaar personenvervoer, de problemen en de mogelijkheden. Daarna opent hij de expositie met een ferme haal aan de klepel van de bel, de bel van ons pontje, de bel die zovele jaren aan de oever bij St Agatha heeft gehangen en die nu een prominente plaats heeft op de expositie.

De expositie laat de vele producten zien die door de werf over heel de wereld geleverd worden. Van klein tot reusachtig groot, allemaal ontworpen en gebouwd door Damen.

damen4-web

Er is een fotopaneel gewijd aan ons pontje met diverse foto’s waaronder een uit de collectie van de werf waarop de Zeldenrust te zien is in de originele toestand na oplevering. Hiernaast een plaatje van de wethouders en twee van de drie bestuursleden van de stichting.

 

gerard-web

 

Gérard had het druk met het geven van uitleg aan de diverse geïnteresseerde gasten. Het was een drukke maar bovenal gezellig bijeenkomst van mensen uit scheepvaart, overheden en toeleveringsbedrijven.

 

 

Van de familie Mulders was mevrouw Mulders aanwezig, haar man Jan was helaas niet in staat om aanwezig te zijn, hun zoon Jaap, echtgenote en zoon begeleidden haar op deze feestelijke dag. Op de foto de familie en mevrouw Damen en er viel veel te vertellen die middag.

mulders-web

 

Een verslag van Frank Jansen
Secretaris Stichting Voetveer Zeldenrust

Dorpskrant St Agatha schrijft…

In de laatste Dorpskrant van juli besteedt de redaktie nog aandacht aan de Zeldenrust. Misschien dat iemand de personen op het foto’tje herkent?
U kunt de dorpskrant duidelijke bekijken en vergroten om een beter beeld van de foto te krijgen als u naar de sits gaat.
Dorpskrant juli 2014

Hieronder een stukje uit de krant.
dorpskrant3

Albert Hein statiegeldactie

Met veel dank aan Albert Hein te Cuijk die ons de gelegenheid heeft gegeven om mee te doen met de statiegeldactie.
Het is een leuk initiatief en het werkt simpel en doeltreffend. Zodra u uw lege flesjes in de machine heeft gedeponeerd en het bonnetje komt er uit dan zult u dat als klant bij AH natuurlijk meteen in de koker stoppen en daarmee ons restauratiewerk aan het pontje steunen.
De Stichting Voetveer Zeldenrust is u daar dankbaar voor, alle kleine beetjes helpen.

ah-aktie

Motor naar Cuijk

mwm-startHedenmorgen met de aanhanger naar Dieren gereden en in de opslag stond de MWM dieselmotor en de Rijsdijk keerkoppeling al op ons te wachten. Met een heftruck alles opgeladen en dan terug naar Cuijk waar we de motor etc tijdelijk in opslag hebben gezet bij Hans Geurts BV.

Motor en koppeling zijn nog aardig compleet en de ontbrekende onderdelen vinden we nog wel ergens. Een korte test gaf aan dat de zuigers niet vastzitten en dat hebben we te danken aan de jarenlange opslag in een droge ruimte.

 

mwm-typeInmiddels is er al een team van twee deskundige vrijwilligers geformeerd die eerst eens gaan kijken naar de huidige staat van de motor. Daarna wordt er een plan van aanpak gemaakt en wij hopen dat alles een beetje meezit en koppeling en motor samengebouwd een duurzame aandrijflijn kunnen gaan vormen die ons pontje veilig kan voortstuwen.

Op de foto hiernaast het typenummer van de MWM.

rijsdijk1De keerkoppeling is van de fabrikant Rijsdijk Koppelingen uit Amsterdam. Een zeer degelijke en eenvoudige koppeling waarmee het pontje voor- en achteruit kan schakelen. Dit ding kan eigenlijk niet kapot en als er wat is kun je eenvoudig zelf een nieuw onderdeel maken.

Hij is van het type OK-2 en een foto van het typeplaatje staat hier onder

 

rijsdijk2

Motor en stuurhuisje teruggevonden

Onlangs hebben we via informatie van derden een tip gekregen waar de originele motor zou kunnen staan. We zijn daar meteen op af gegaan en hebben inderdaad de motor teruggevonden bij motor-revisie bedrijf Pasman in de buurt van Dieren.
In een opslagloods wel 6 meter boven de grond zagen we de motor staan, keurig al die jaren bewaard en netjes en droog opgeslagen in een stelling.
Maar wel heel erg hoog en hoe krijgen we dat zware gevaarte naar beneden?
pakhuis
ok2De afspraak werd gemaakt dat wij binnenkort met de aanhangwagen die kant oprijden en de motor en een keerkoppeling die waarschijnlijk achter deze motor heeft gezeten ophalen uit de opslagloods. Komende maanden gaan we met een deskundige vrijwilliger bekijken hoe we de aandrijving weer draaiend gaan krijgen.

Hiernaast een foto van wat waarschijnlijk de keerkoppeling is geweest die aan de motor paste. We doen daar nog onderzoek naar, voor kenners hier even de naam en type: Rijsdijk OK-2. Een keerkoppeling is als een versnellingsbak van een auto en daarmee kun je vooruit of achteruit varen.

Uit de boutgaten in de fundatie van het casco kunnen we misschien afleiden hoe de keerkoppeling heeft gezeten.

 

hutDan wachtte ons nog een verrassing want de mensen van Pasman hadden het stuurhuisje ook al klaargezet zodat we dat alvast mee konden nemen op de aanhanger. Er ontbrak een 40 tal centimeters van de stalen onderbouw maar dat kunnen we later weer reconstrueren. het houtwerk is in slechte staat na al die jaren maar de leerlingen van de school “Bouwmensen” gaan dat te zijner tijd aanpakken als leerproject.

De besturing gaat met staalkabels en loopt over katrollen naar het roer. Na inspectie van het casco bleek alles nog intact en in redelijke staat zodat we dat weer goed in orde kunnen krijgen.

 

 

hut2

In het stuurhuisje zat nog de complete bediening van roer en motor zodat we alles in het nieuwe stuurhuisje op de juiste plaats terug kunnen zetten en  aansluiten.

Op oude foto’s is nog te zien waar het mastje en de verlichting hebben gezeten natuurlijk de luchthoorn.

 

 

Cacso omdraaien

Na het transport verscheen er op een middag een zware kraan van auto-bergingsbedrijf Ben Heijltjes  die op vakkundige wijze het casco beetpakte en omdraaide. Omdat wij alles grondig willen aanpakken hadden we besloten om het casco om te draaien omdat je dan veel beter aan het vlak kunt werken. Zolang er nog geen stuurhut en motor inzit is dat de makkelijkste manier van werken want je kunt overal beter bij.

keren1

 

keren2

Transport naar Cuijk!

Na de aankoop van het casco is er een transport georganiseerd om het casco in Panheel op te halen.

transport2

 

 

 

 

 

 

 

 

Met dank aan de firma Joosten Speciaal Transport hebben we half januari het casco van de Zeldenrust opgehaald. Een ingehuurde kraan tilde het casco op de grote oplegger en de rit naar Cuijk kon beginnen.

transport1

 

 

 

 

 

 

 

 

Aangekomen bij de school van “Bouwmensen” op het industrieterrein werd een enorme heftruck ingezet om het casco van de oplegger te halen en op zijn werkplek neer te leggen. Met dank aan RUWI heftrucks voor hun medewerking. Op de achtergrond ziet u al enkele leerlingen nieuwsgierig bekijken wat er zowel op hun terrein wordt geplaatst.