Wat hebben ze hard gewerkt, de jongens van de bedrijfsschool van Damen. Onder leiding van meester Kees is er in korte tijd enorm veel werk verzet en dan is het tijd om het totaal gerenoveerde casco van ons pontje terug naar Cuijk te halen voor de verdere afbouw. Na een laatste inspectie en overleg over het hijsen gaat het vertrek beginnen.
Met enig gekraak van de hijsbanden gaat het casco onder het kritisch oog van hellingbaas Dirk op de grote transportwagen van Joosten. Om de zaak goed vast te zetten maken wij gebruik van de jukken waarop de Zeldenrust al die tijd gestaan heeft. Dat is veilig en het casco wordt gedurende de reis goed ondersteund.
Intussen maken we kennis met de hoofdrolspelers die het meeste werk aan het casco hebben gedaan als leerproject. Frans Bus hier in gesprek met de jongens.
Aan de wand hangt een mooi plakkaat wat jongelui aanspoort om een goed vak te leren bij Damen. Heb je hier eenmaal een goede opleiding dan ben je in de toekomst verzekerd van een goede baan. De vakmensen die hier worden opgeleid zijn gewild in de scheepsbouw.
Damen biedt je een leer- en werktraject met diploma en een beginsalaris.
En dan is het tijd om afscheid te nemen. Voorzitter Frans Bus en Damen Coördinator John Krielaart tekenen de officiële overdracht van het casco aan de Stichting Voetveer Zeldenrust. Daarna kan de grote reis naar Cuijk beginnen.
Dit groepje van drie personen heeft in voortdurend contact met elkaar gestaan tijdens de werkzaamheden. Vele zaken zijn besproken en uitgewerkt want wat van Damen komt moet perfect zijn. Zo zijn veel onderdelen vervangen of opgeknapt en er is met aandacht gewerkt om alles zo authentiek mogelijk te houden. Van links naar rechts op de foto: Frans Bus, John Krielaart en Frank Jansen.
Nog een laatste mooie foto als afscheid van de bouwplaats in Gorinchem en Tonnie Joosten start zijn enorme transportwagen en vertrekt naar Cuijk waar de hijskraan al wacht om de Zeldenrust op de kar te plaatsen.
In Cuijk aangekomen gaan we eerst naar de overkant, naar de grote hal van de firma DEMAREC waar de heer de Gier die speciaal voor ons uit Kerdriel is komen rijden al op ons wacht met een grote 10 tons rijdende hijsbalk. Dat is ruim voldoende voor ons pontje dat leeg 4 ton weegt. Hij wordt hier op de kar geplaatst.
Voorzichtig wordt het hele gevaarte achteruit gemanouvreerd de hal in. Opgewacht door belangstellenden en de dorpsraad van St Agatha. De pers is ook aanwezig voor TV opnamen, de hele film staat inmiddels op internet en onderaan dit bericht geven wij u de link zodat u dit spektakel kunt bekijken.
Enkele leden van de dorpsraad volgen het hijswerk met kritisch oog terwijl Frans Bus wordt geïnterviewd door de filmploeg.
Mooi plaatje van het interview wat u straks op de film uitgebreid kunt volgen.
Dan gaat het spannend worden. De hijsbanden kraken weer onheilspellend en langzaam komt het casco omhoog van zijn jukken. Onder begeleiding rolt de grote kraan ons pontje naar de kar en met het nodige pas- en meetwerk zakt de Zeldenrust in de blokken op de kar. Voorlopig zal dit zijn plekje zijn zolang wij aan de afbouw bezig zijn.
Dan moet de kar de straat oversteken met behulp van ene heftruck van Ruwi en het laatste stukje is dan weer puur ouderwets handwerk want er is wat weinig ruimte om voor de deur van de hal te manouvreren.
Op de foto hiernaast zien de de kracht en de gespierde kuiten die nodig zijn om met z’n allen de kar de hal in te krijgen.
Tussendoor geeft Frank Jansen aan de voorzitter van de dorpsraad uitleg over de bouwwijze van het pontje. De oude klinknagels zijn nog goed zichtbaar en het valt niet op dat het casco met 10 cm is verhoogd ten behoeve van de veiligheid. De nieuwe reling zit ook al strak in de grondverf dus die gaat er zometeen weer perfect uitzien. Om de donkere kleur van de romp wat te breken komt er nog een mooie witte band omheen.
En dan staat eindelijk het hele gevaarte binnen in de hal van Bouwmensen waar alles al in gereedheid is gebracht. Zeilen op de vloer om alles later weer smetteloos achter te laten en we gaan als eerste een werksteiger bouwen zodat de vrijwilligers veilig in het casco kunnen klimmen om met kwast en roller te gaan schilderen. Decohome Peters is al met de bestelling van de verf bezig en zoals ze bij Damen willen is alleen het beste goed genoeg. Er zit al een perfecte primer op als harde onderlaag en hierop gaan we verder een paar lagen verf zetten.
En hiernaast zien we dan de initiatiefnemers van dit project Frans Bus en Frank Jansen. Opgelucht dat de hele operatie smetteloos is verlopen schudden ze elkaar de hand en op naar de volgende fase.
Met veel dank aan alle sponsors en belangstellenden want zonder die steun waren we nooit zover gekomen.
Wij hadden u nog de link naar de film beloofd. Hier staat die dan:
nb: de foto’s bij dit artikel zijn van Hans Schiet (FAD), Frank Jansen en Damen Shipyards.