En dan eindelijk het grote moment, het op de juiste plek neerzetten van de samengebouwde motor. Zal alles passen? Coen van Ruwi was er al vroeg met zijn heftruck en de motor werd in de hijsbanden opgetild en op zijn plek neergezet. Wij hadden na veel passen en meten de fundatie al aangepast en daardoor komt de motor nu enkele centimeters lager te staan dan vroeger. Dat komt door de nieuwe keerkoppeling die een wat kleinere ‘trap’ heeft dan de oude. Maar dat bleek geen probleem, de voeten van de motor vallen netjes in de nieuwe fundatie en opgelucht kunnen we weer ademhalen.
Vervolgens kunnen de echte deskundigen aan de slag om de motor met de schroefas te verbinden en alvast voorlopig uit te richten. Dat is een precies werkje als voorbereiding op het uiteindelijke uitlijnen wat werkelijk op een honderste van een milimeter komt. Maak je daar een fout dan kan dat later een dure reparatie worden. Op de foto drie deskundige mannen met meer dan 200 jaar ervaring! Links Theo, midden Toon en rechts Douwe.
Tussendoor wordt er gewerkt aan de uitlaat die van de motor langs de zijde van de boot naar achter gaat lopen en helemaal in de achterplecht naar buiten komt. Zo voer je de uitlaatgassen netjes af zonder dat later de passagiers aan boord zitten te hoesten. Op onderstaande foto ziet u een overzicht van de werkzaamheden. De motor is nu via een tussenas verbonden met de schroefas, de uitlaat loopt van de motor naar een knaldemper en dan omhoog naar de zij van de boot onder wat straks de bankjes van de passagiers moeten worden. Dit was een zware klus want de pijpen zijn zwaar en moeten met een grote pers op maat gebogen worden en dan steeds even passen of we de juiste kromming hebben. Dus je bent de hele dag bezig met bootje-in, bootje-uit klimmen, uiterst vermoeiend. Maar het resultaat mag er wezen, we zijn er best wel trots op.