Na de proefvaart stropen we de mouwen op en beginnen aan de laatste loodjes die volgens het bekende spreekwoord altijd het zwaarst wegen. De tijdsdruk neemt toe, zondag de 11e oktober houden we open dag en dan zouden we klaar moeten zijn. Als gebruikelijk lopen we dan tegen onverwachte probleempjes op maar vaak lossen die zich op na een nachtje slapen. Zo hebben we nog een kleinigheid met de brandstofpomp van de motor, de vloer moet er nog in, de firma Thoonen heeft inmiddels het materiaal al gebracht en intussen vraagt de electrische installatie onze aandacht.
Het lijkt zo simpel allemaal maar als je dan echt alles moet gaan aansluiten blijkt de praktijk toch weerbarstiger te zijn dan gedacht. Gelukkig hebben we de beste onderdelen kunnen aanschaffen bij Bootservice Leeuwen, waar eigenaar Ramon ons op alle fronten met goed advies en veel geduld heeft bijgestaan. Er komt meer bij kijken dan je denkt maar Bootservice Leeuwen heeft alles in huis in een overzichtelijk ingerichte bootshop. De hele nautische uitrusting van ons pontje, van verlichting tot touwwerk en stootkussens kon hij ons direct leveren. Dan kwam plots Do van de GAM even kijken naar de vorderingen en die kon ons meteen vertellen hoe we onder andere de dynamo moesten bedraden en aansluiten. Op de foto hierboven ziet u de stuurhut en de draden lijken overal vandaan te komen en naar toe te gaan. Toch zit er logica in en morgen komen de nieuwe meters en dan ziet het er al een stuk beter uit. Accuschakelaar, alarmlampjes en ga zo maar door, je moet er wel je hoofd bijhouden.
De open kast links moet het dashbord worden met alle schakelaars en motorinstrumenten. Rechts de grote handel voor de keerkoppeling waarmee we voor- en achteruit schakelen. Midden het mooie originele stuurwiel en rechts daarnaast zit de gashandel ofwel de regulateur waarmee we gas kunnen geven. Net daar onder de stopknop om de MWM stil te kunnen zetten. Alles moet later nog netjes afgetimmerd worden maar dat is echt een klusje voor de winter. De raamlijsten zijn net afgeplakt met blauwe tape want het glas wordt ingekit en we willen het netjes en strak afwerken en er geen knoeiboel van maken, maar laat dat maar aan onze dames over, zodra de technische ploeg zijn hielen gelicht heeft komen die in actie. Hulde!
En zie daar, de motorkap, gemaakt door de firma Kepser is gebracht en terwijl de beide monteurs, Theo en Douwe met de motor bezig zijn ziet u op het voordek dat de kap in de grondverf wordt gezet. De kap is van aluminium gemaakt om gewicht te besparen. Zoals al eerder gezegd is het belangrijk om zoveel mogelijk op gewicht te letten ter compensatie van de nieuwe huid die is aangebracht. De kap is al pasklaar gemaakt en komende week gaat die definitief geplaatst worden. In overleg met onze techneuten hebben we er grote inspectieluiken in laten zetten zodat we voor onderhoud overal makkelijk bij kunnen.
En dan pauzeren we even voor een verheugend bericht. Het Fonds Maatschappelijke Projecten van onze Rabobank “Land van Cuijk en Maasduinen” heeft de aanvraag voor ons project gehonoreerd en we worden verblijd met een leuk financieel steuntje in de rug. Om even de bank te citeren, = “Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen neemt een actieve rol in het maatschappelijk leven. Omdat we het belangrijk vinden om kennis te delen, goede initiatieven te ondersteunen en ondernemerschap te stimuleren” = en daarvoor onze hartelijke dank.