Motor samenbouwen

In de tussentijd zijn we druk geweest met het zoeken naar de juiste keerkoppeling die aan de motor aangebouwd moet worden. Voor de leek geef ik hier even wat uitleg over de keerkoppeling. Net als in een auto zit er achter de motor een versnellingsbak die de kracht op de wielen overgrengt. Nu heeft een boot geen wielen maar een schroef die snel door het water draait en daarmee de boot voortstuwt.  Maar een boot heeft geen versnellingen nodig alleen een “vooruit” , een “achteruit” en natuurlijk een “vrijloop” . Een rem zit er niet op, je zet de koppeling in de achteruit en daarmee kun je stoppen. Komt echt de nood aan de man dan gooi je een anker uit en daarmee lig je gegarandeerd snel stil.

koppeling01Nu was het erg moeilijk om de juiste keerkoppeling te vinden en dan heb je ook nog de aanbouwdelen nodig. We zijn enkele leveranciers afgeweest maar niemand kon ons de juiste adviezen geven. Tot we terecht kwamen bij Drinkwaard in Sliedrecht, een al zeer lang bestaande firma in aandrijvingen voor de watersportwereld. Zij namen uitvoerig de tijd voor ons en berekenden de juiste vertraging en alle onderdelen lagen daar op voorraad zodat we in één keer klaar waren en aan de samenbouw konden beginnen.  Een motor heeft een veel hoger toerental dan de schroef dus moet er in de koppeling een vertraging zitten. In ons geval is er door deskundigen van Drinkwaard berekend dat de vertaging het beste 2.72 op 1 moet zijn. Dat betekent dat de motor bijna drie keer rond moet  om de schroef één keer rond te laten draaien. Je hebt dan het beste rendement voor de voortstuwing.

Op de foto’s bij dit bericht is het hele proces te volgens van de samenbouw van motor en koppeling. Omdat het toerental van deze robuuste MWM lager ligt dan in de watersport gebruikelijk is het zogenaamde ‘koppel’, de kracht van de motor twee keer zo groot wat betekent dat we een extra sterke koppeling nodig hebben. We hebben nu een zware ZF/Hurth die zelfs geschikt is voor 80 pk en dat is ruim voldoende voor een lange levensduur.

koppeling03We beginnen om het vliegwiel te voorzien van een speciale demperplaat die de ruwe klappen van de 2 cyl diesel op moet vangen en door moet geven aan de keerkoppeling. In deze demperplaat zitten dikke rubberblokken die zorgen voor het ‘zachte’ doorgeven van de motorkracht. Zonder die plaat zouden de tandwielen binnen de korste keren dwars door de wand naar buiten spatten.  Omdat die plaat niet meteen paste zijn we natuurlijk  te rade gegaan bij Hans Geurts BV, de man van “Techniek met Visie” en die kon na enig rekenwerk de juiste verloopring draaien zodat alles perfect paste.

koppeling05Vervolgens bouwden Theo, een van onze werktuigkundigen  en Frank, die niet alleen secretaris van de stichting is maar op zijn eigen sleepboot ook veel techniek geleerd heeft alles samen tot een geheel wat zo in het casco geplaatst kan worden.

Hiernaast is te zien dat het aanbouwhuis geplaatst is en de keerkoppeling ligt klaar om aangebouwd te worden. De as moet gesmeerd en dan schuift het zo in de denperplaat.

 

koppeling06Het uiteindelijk resultaat waar we zolang op hebben moeten wachten is hier te zien. Zie de tevreden glimlach van Theo op deze foto!  De complete aandrijfunit die we zometeen gaan ophijsen met behulp van een heftruck van Ruwi is nu klaar en dan gaan we eens kijken of alles een beetje past. En dat is een spannend moment!