En verder gaan de werkzaamheden op de werf van Damen. De leerlingen doen hun best en het nieuwe plaatwerk wordt met grote vakkenis op maat gemaakt, geplaatst en afgelast. Het gaat nu echt opschieten en alles wat ook maar enige twijfel geeft gaat aangepakt worden.
Zo is inmiddels de schroef verwijderd en naar Jooren Dordrecht gebracht zodat we nu weten wat voor keekoppeling er achter de motor heeft gezeten. Maar het roer geeft ook te denken en de deskundigen van de weef willen dat ook gaan vernieuwen en aanpassen zodat de bestuurbaarheid van ons pontje beter gaat worden.
Dat is ook nodig want wij werken aan een schipperspool van tien vrijwillige schippers die straks bij toerbeurt op afroep met de Zeldenrust gaan varen.
Dat betekent dat iedereen makkelijk met het bootje moet kunnen omgaan en na wat inwerken zal iedere vrijwillige schipper de kuren en mogelijkheden van het bootje onder de knie hebben.
Op de foto s is te zien dat de schroef rechtsdraaiend is, we weten inmiddels de diameter en de spoed en we zien het oude simpele roerblad. Dat kan allemaal veel beter en er komt een nieuw model roerblad achter, ook de diverse onderdelen binnen zoals de hennegatskoker ( buis waardoor roeras loopt ) en lagerwerk gaat onder de loep. Het oplettende oog van een leerling zag nog een klein gaatje in een vetleiding van de schroefas dus dat wordt ook meteen vervangen.
Van de leiding horen we dat het casco binnenkort omgedraaid gaat worden en dan gaan we de binnenkant eens bekijken, er staat nog veel te gebeuren.