Er wordt erg hard gewerkt door de jongens van de bedrijfsschool bij Damen. Het project Zeldenrust groeit verder richting voltooing en met ‘groeien’ bedoelen we dat ook letterlijk. Om aan de moderne eisen voor veiligheid te voldoen wordt nu op advies van de verzekering het vrijboord met 10 cm verhoogd. Mede om het extra gewicht van de nieuwe beplating te compenseren. Hieronder een overzichtsfoto van de aanpak.
Op de hele bovenrand, ze noemen dat in de scheepvaart ‘het potdeksel’, daar komt een stuk bovenop. Dat betekent dat het varen tussen moderne snelle schepen met hoge golfslag veiliger wordt.
Hiernaast een detail van het werk. U ziet dat het nieuwe stuk met speciale klemmen en steunen op zijn plaats wordt gehouden voordat de lassers de hele rand aflassen. Er zit een ronding in en een zeeg en het nieuwe stuk moet perfect passen in de mooie lijn van het casco.
De verhoging loopt helemaal door tot de achterkant dus het achterdek is ook omhoog gekomen. Op de foto is te zien dat het eerste plaatwerk als staat, later gaan de deurtjes er weer in gemaakt worden met het originele hang- en sluitwerk. Het brandstoftankje is nagekeken en heeft nieuwe vulopening en ontluchting gekregen, de schijven van de katrollen voor de besturing zijn vernieuwd en het roerblad met lagers is vervangen. Hieronder een foto van het nieuwe achterdek in wording.
Maar terwijl de werf druk bezig is met het casco is de technische ploeg aan de motor aan het werk. Nu die goed draait zijn we op zoek naar een passende keerkoppeling en een aanbouwhuis waarmee we deze aan de motor kunnen aanbouwen tot een geheel. U leest komende weken wel hoe we dat probleem hebben aangepakt.